Jobb och firma funkar inte

Jag vill bara varna er, bli inte som jag!

Det jag har gjort den senaste tiden kan verka bra och lönsamt, men sanningen är den att det inte alls är hållbart. Mitt fokus har absolut varit alldeles för mycket på mitt företagande, vilket har gått ut över motivationen och resultatet på arbetet.

Jag vill dock framhålla att jobb och firma är möjligt i en lite mindre omfattning. Om jag till exempel bara hade haft min egen lilla firma så hade det inte varit några som helst problem att fixa både och. Nej, det är mitt handelsbolag och andra större projekt som gör att det inte finns något över för att vara drivande på jobbet.

Jag råder fortfarande folk att starta företag på fritiden om man har något man brinner för och vill testa bärigheten i. Det kan leda till att man får en trevlig liten extrainkomst eller kanske till att man styr om sitt skepp helt och hållet. Se bara upp så att ni inte plötsligt sitter med både ett företag som inte försörjer dig och ett jobb där du inte har någon motivation. Det är typ där jag är just nu.

19 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Turben
    Apr 25, 2012 @ 11:29:53

    Det som inte dödar härdar.

    Svara

  2. Hans
    Apr 25, 2012 @ 12:15:15

    Kan du gå ner i arbetstid på ditt jobb? Ta tjänstledigt (eller semester) ett par veckor? Jag antar att det delvis är tiden som inte räcker till?

    Svara

  3. Johan
    Apr 25, 2012 @ 12:33:12

    Intressant insikt, om än inte så positiv. Känner din chef eller dina medarbetare av ditt bristande intresse på jobbet, eller lyckas du hålla uppe en fasad inför dem?

    Svara

  4. jobbochfirma
    Apr 25, 2012 @ 13:22:50

    Svar till Hans och Johan:
    Ja, jag för en dialog med chefen om det, även om de inte känner till mina sidoverksamheter.

    Jag har skaffat mig andra arbetsuppgifter så att min prestation inte ska gå direkt ut över mina kära kollegor, vilket risken var annars.

    Det finns möjlighet att gå ner i tid, vilket jag pratar om just nu med min chef, men det är lite svårt att motivera för mig själv med mina privatekonomiska mål. Jag tror liksom inte att jag kommer att bli mer effektiv på jobbet även om jag går ner i tid tyvärr.

    Svara

  5. Legendarisk
    Apr 25, 2012 @ 20:27:20

    Jag trivs otroligt bra på mitt nya jobb nu även om jag bara varit där knappt en månad. Och min verksamhet är uppbyggd så att det jag gjort hittils är passivt och tickar på som vanligt, visst det krävs lite underhållsarbete. Ska jag däremot expandera och tjänar mer krävs det mer arbete. Dock så kan jag göra det när jag känner för det och försöker inte pressa mig själv till det.

    Förstår att du sitter i en kluven situation. Hur det än är så kan ju pengarna du tjänar i jobbet säkra din ekonomi om ett par år. Antar att ju längre tid du jobbar nu, desto mer säker blir din ekonomiska framtid och om något år kanske du inte är beroende av att dina firmor försörjer dig utan kan satsa på vad du vill.

    Hoppas du kommer på vad som känns bäst och kör hårt 🙂

    Svara

    • jobbochfirma
      Apr 26, 2012 @ 11:54:42

      Om det är affiliatesidor och sånt du bygger så funkar det ju perfekt för att kombinera med jobb. Jag rekommenderar sånt där du kan bestämma tiden helt själv. Du kan ju sitta en helg och skapa en ny sajt om du skulle vilja det, men oftast behöver du inte svara i telefon eller svara på kundmejl när du har annat att göra.

      Det kommer att gå bra för dig!

      Svara

  6. Turben
    Apr 26, 2012 @ 06:45:25

    Dum fråga kanske, men de 50 000 som krävs som kapitalinsats i AB:t. Kan man någonsin ta ut dem igen? Få tillbaka dem?

    Svara

    • jobbochfirma
      Apr 26, 2012 @ 12:02:08

      Klok fråga!
      Jag fick ut dem genom att överföra inkråmet från min enskilda firma när jag hade startat AB. Det slumpade sig så att det var värt exakt 50′, vilket jag kunde ta ut ur AB, och på så sätt få tillbaka aktiekapitalet.

      Jag skrev om det här:
      https://jobbochfirma.com/2012/02/06/revisorns-rad/

      Svara

    • jobbochfirma
      Apr 26, 2012 @ 12:06:00

      Annars kan man inte göra det förrän man lägger ner företaget. Fundera dock inte för mycket på det, om du gör fin vinst kan du ta ut upp till 137 000 per år i skattebillig (20%) utdelning.

      De 50 000 kronorna jobbar i och för sig inte direkt för dig när de sitter på företaget, men det finns så många andra fördelar med detta upplägg att det absolut betalar sig ändå.

      Svara

  7. Turben
    Apr 26, 2012 @ 14:21:03

    Tack för svaret ”jobb och firma”!
    grymt att kunna fråga någon som gått på den här vägen och som vet vad han pratar om.

    Ska köra på med EF ett litet tag till för att försäkra mig om marknaden. Räcker det att man är 2 personer i ett AB. ex jag och min far?

    Svara

    • jobbochfirma
      Apr 26, 2012 @ 14:34:30

      Jag är glad om jag kan hjälpa till!

      Minimum är en suppleant, förutom du. Jag har också min farsa som sådan.

      Gå gärna in på Verksamt.se och ”torrskapa” ett företag. Det är inte förrän du klickar ”skicka in urkund” som anmälan går in. Du kan spara allt du fyller i, för att fortsätta senare.

      Svara

  8. jobbochfirma
    Apr 26, 2012 @ 14:37:14

    Eftersom du också handlar med varor borde du kunna köra samma upplägg som jag. Alltså, när du är redo ser du till att ha 50 lapp i varuvärde, startar ditt företag och för över varuvärdet.

    På så sätt kan du skjuta upp beslutet att starta AB, utan att skatta bort för mycket av vinsten.

    Svara

  9. Turben
    Apr 26, 2012 @ 19:08:06

    Tror inte jag har förstått det hela. Säg att jag startar AB från scratch. Ingen EF.
    Jag behöver 50 000 kr i kapitalinsats. Om jag kör AB i flera år och sedan väljer att avveckla/likvidera. Vad händer med mina 50 000 då?

    Kan ja får tillbaka dem? Eller försvinner dem?
    Förstår du min fråga?

    Svara

    • jobbochfirma
      Apr 26, 2012 @ 20:14:24

      Du kan plocka tillbaka dem, skattefritt, vid likvidation. Under förutsättning att det finns så mycket pengar kvar när alla skulder är betalda.

      Finns det mer än aktiekapitalet kvar så kan du ta ut det som utdelning eller lön, men då får du givetvis skatta.

      Jag hoppas att jag förstod din fråga.

      Svara

  10. Turben
    Apr 26, 2012 @ 20:31:47

    Ja, tack!

    Där fick jag svaret jag ville 🙂

    Jag har ytterligare en fråga;
    Du skrev ”Alltså, när du är redo ser du till att ha 50 lapp i varuvärde, startar ditt företag och för över varuvärdet.”

    Menar du att jag ska köpa in varor till ett värde av 50 000 kr och låta bokföra dem så de hamnar i rutan ”varulaget” ?

    Hur bokför jag det i så fall? Känns krångligt. Allt jag köpt in till firman landar under ”Kostnader/ varor, material och tjänster”. Men ingenting i varulager.

    Är det meningen att årets resultat ska vara +/- 0 och att jag ska ha varor till ett värde av 50 000 kr som aktiebolaget sedan köper upp?

    Svara

  11. jobbochfirma
    Apr 26, 2012 @ 20:53:33

    Vad jag menade var att om du har upparbetat ett värde i enskilda firman på 50 lax så kan du föra över det till AB när det är startat. Det måste inte vara varulager, kan även vara inventarier eller maskiner. Typ det som finns som tillgångar i balansräkningen.

    Det fina i det hela är att man inte behöver köpa det (för då blir det ju vinst i EF) utan du får föra över det skattefritt och använda det som aktiekapital.

    Det kan vara bra att ta hjälp av en revisor för detta, så att det blir helt rätt.

    Svara

  12. Turben
    Apr 26, 2012 @ 20:59:17

    Om jag har 50 000 kr i tillgångar i form av kapital på mitt företagskonto, funkar det också? Eller måste det vara inventarier, maskiner m.m som du beskriver?

    En revisor får jag nog anlita när det nalkas. Men jag vill vara så väl förberedd jag kan.

    Svara

  13. Turben
    Apr 27, 2012 @ 14:21:51

    Jag ringde en redovisningsbyrå idag och bad om hjälp när det väl är dags. Konsulten menade på att det inte var möjligt att göra på detta sätt. Jag berättade då om dig. Då fällde han kommentaren ” han tror att han har gjort så men i själva verket har han gjort något helt annat” . Man ställer ju sig undrande.

    Jag beskrev för honom hur jag hade tänkt, att jag skulle ha ett varulaget, inventarier m.m till ett värde av 50 000 kr. Han sa då att det bara var möjligt om man betalt dessa med eget kapital och inte med firmans.

    Jag tycker det verkar rörigt. Hittar ingen bra information någonstans om detta, förutom dina svar dock som jag är mycket tacksam för!

    Svara

Lämna ett svar till jobbochfirma Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: