Kanske ni läsare vet?
Säg att jag har pengar så jag klarar mig utan att ta ut lön eller aktieutdelning i mitt företag. Om jag hade gjort det hade jag placerat dem på börsen, men nu undrar jag om mitt företag istället kan placera dem på börsen. Det blir ju mer pengar att placera, men så fort jag vill ta ut något måste jag givetvis skatta för dem.
Det borde väl funka, eller? Är det något jag inte känner till? Tacksam för svar, jag orkar inte ringa Skatteupplysningen just nu.
Lundaluppen
Mar 07, 2012 @ 09:54:50
Ja, det går bra, det fungerar liknande investeringar. Tänk på skatteförskjutningen:
År 1: tjänar pengar, tar inte ut lön utan köper aktier = hög vinst och bolagsskatt
År X: tjänar inte längre pengar, tar ut lön = förluster och inget att göra avdrag emot
Om inkomsten inte är kopplad till din arbetsinsats blir detta såklart inget större problem, men om du (som jag varit) är konsult kan detta vara en fälla.
Du bör ha med det i verksamhetsbeskrivningen i bolagsordningen. ”Bolaget bedriver dessutom handel med värdepapper samt därmed förenlig verksamhet” eller liknande.
Lundaluppen
Mar 07, 2012 @ 09:56:28
Kan förresten oblygt tipsa om ett inlägg jag gjort på ämnet: http://www.lundaluppen.se/2010/04/eget-investmentbolag.html
Auri Sacra Fames
Mar 07, 2012 @ 10:08:48
Det stämmer som du skriver att du kan öppna en företagsdepå till ditt företag och handla med värdepapper, har det till och med som beskrivning i mitt aktiebolag, handel och förvaltning av värdepapper och fastigheter. Har lagt mitt företag som ägare till min andel i företaget jag jobbar på och eftersom det inte är noterat kan jag ta över utdelningar utan att skatta. Gör jag aktievinster i en vanlig depå med börsnoterat så får jag betala skatt, bolagsskatt, lite mindre men ändå skatt. Fått lite kalla fötter i efterhand för jag får ju betala skatt för en vinst och sedan skatta igen när jag gör en utdelning från mitt företag. Tjänar jag på det i slutändan (inte räknat på det)??? Hade varit bättre att fortsätta investera i onoterat för en riktig hävstångseffekt =)
Auri Sacra Fames
Mar 07, 2012 @ 10:11:22
Såg att den mer kunniga Lundaluppen svarat innan jag hann skriva klart =) Ska läsa ditt inlägg om investmentbolag Lundaluppen, alltid tacksamt med mer info från folk som faktiskt vet och kan =)
Auri Sacra Fames
Mar 07, 2012 @ 11:14:56
Och nu har jag svar på min fråga (utan att räkna, tack Lundaluppen! =). Långsiktigt var tanken från början. En kompis sa att jag borde samla kapital tills den dagen jag är helt nöjd (dvs. kan och vill dra mig tillbaka från yrkeslivet). Sedan kunde jag göra schablonuttag under två år för att sedan avsluta bolaget och ta ut alla pengar och då endast skatta 20%. Vet inte om det stämmer men första fokus bör väl ligga på att samla ihop kapitalet =)
Lundaluppen
Mar 07, 2012 @ 14:58:01
@Auri: för att räknas som helt passiv och skatta 25% vid likvidering behöver du hålla tassarna borta i fem räkenskapsår, i praktiken sex år alltså. Då gäller det att ha investeringar man litar på, eftersom Skatteverket kan hävda att handel är aktivitet.
Jonas
Mar 08, 2012 @ 13:09:41
Ja, det stämmer att ha bolaget vilande i 5 räkenskapsår ger den effekten, och även att man inte själv får bedriva handel i företaget. Dock kan man handla med diskretionär förvaltning. Beroende på hur stort kapital man har att förvalta, kan det i många fall löna sig även om förvaltaren tar ut en avgift eftersom den är avdragsgill.
Auri Sacra Fames
Mar 07, 2012 @ 22:20:05
Tack för informationen =)
Mike
Mar 07, 2012 @ 22:32:14
Det mest privatekonomiska du kan göra är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt och maxa utdelningen och placera det privat, jag har räknat på det. Alt låta firman placera, ta kulorna och dra…
Lundaluppen
Mar 08, 2012 @ 15:28:19
@Jonas: jag litar personligen mer på egna investeringar än diskretionär förvaltning, men det är ju en personlighetsfråga 😉
Jonas
Mar 08, 2012 @ 17:46:41
Så klart du gör det, med all rätt! Din blogg tillhör ju min personlia favorit bland ekonomibloggarna. Jag tycker alla borde lita mer på sig själv, än andra som tipsar och ”analyserar”, dock så har jag personlig erfarenhet av disretionär förvaltning just för att kunna påverka handel i ett bolag som är vilande. Har man bra kontakt och samma syn på investeringar som förvaltaren så behöver det inte alls vara dåligt. Personlig kemi och synsätt spelar stor roll. Det är snarare så att vi tillsammas pratar om intressanta bolag och andra investeringar, hur mycket som skall vara likvida medel och liknande, men sedan är det han som bestämmer när affärerna skall göras (inom rimlig tid, t.ex en vecka) händer det inte stora saker under den tiden så är det ju precis så jag själv skulle gjort. Skillnaden är inte så stor som det kan verka. Varje gång vi möts så känner nog både han och jag att vi lär varrandra saker.
jobbochfirma
Mar 08, 2012 @ 17:42:03
Tack för alla fina kommentarer och svar!
Jag måste nog sätta upp en egen kalkyl på hur detta skulle löna sig, det räcker aldrig att lita till andras slutsats, man måste åtminstone se en uträkning.
jobbochfirma
Mar 08, 2012 @ 17:44:02
Jag har för övrigt skrivit in ”handel med fastigheter och värdepapper” som verksamhet i båda mina nya aktiebolag.